För Arlanda Express är fungerande och tillgänglig IT ett måste för att kunna leverera sin prisbelönta service till sina resenärer.
För Arlanda Express är fungerande IT alla dygnets 24 timmar ett måste och har stor påverkan på deras tillgänglighet, som är en viktig pelare i den servicen de levererar till sina kunder. Med QD som IT-leverantör sedan tidigt 2000-tal har Arlanda Express erhållit en stabil och välfungerande IT-verksamhet där de ställer höga krav på QD som leverantör av tjänsten Extern IT-avdelning.
Hur kommer det sig att ni gick från att sköta IT-driften själva till att ni idag har en lösning som ligger helt hos QD?
- Till en början hade vi hand om vår egen IT-drift i våra egna lokaler, och efterhand så ökade kraven på en ännu robustare IT-drift, framför allt säkra att den var avbrottsfri, berättar Martin Byström, teknisk chef på Arlanda Express. I det läget så flyttade vi våra servar till QD:s datahall där de stod i en skyddad miljö. När vi sedan växte ur våra servrar och den kapacitet de rymde gick vi över till att köpa kapacitet "på kran" hos QD och vår drift ligger nu helt på deras servrar, som de helt och hållet underhåller och övervakar. Istället för att vi skulle överinvestera i nya servrar, där vi i investeringsskedet måste betala för extra mycket kapacitetsmarginal att växa i har vi nu istället driftskostnader. Det blir praktiskt för oss, då vi aldrig behöver oroa oss för att växa ur den serverkapacitet som vi en gång investerat i. Vi betalar idag aldrig för mer än det vi behöver hos QD och kan vara trygga med att driften är avbrottsfri och säker.
Hur skulle verksamheten påverkas av bristande IT-funktion?
- Givetvis skulle det få stora konsekvenser för våra tjänster. Fungerande IT är avgörande för hela verksamheten. Såväl biljettdistribution gentemot våra kunder och den operativa trafikdriften påverkas, kan vi inte leverera den servicen och tillgängligheten vi utlovar får det stora konsekvenser för våra kunder.
Vad ställer ni för krav på QD och hur lever de upp till dem?
- Vi ställer höga krav på våra leverantörer. Vi har vunnit priser för vår service och tillgänglighet och det är något vi vill fortsätta göra. Alla är en del i kedjan till att vi lyckas leverera de tjänster vi gör och leva upp till våra kunders förväntningar. Fungerar inte leverantören i kedjan, fungerar inte vår verksamhet. QD lever väl upp till de krav vi ställer på dem, de har ett bra personligt bemötande, hög tillgänglighet och framför allt hög teknisk kunskap. Det som gör dem unika som leverantör är att de verkligen anstränger sig för att förstå oss och vår verksamhet, något som vi värderar högt.
Om Arlanda Express
Arlanda Express ägs och drivs av A-Train AB som även projekterade och byggde den nya Arlandabanan. När banan stod klar hösten 1999 överlämnades anläggningen till staten. I gengäld leasar nu A-Train AB tillbaka Arlandabanan med en exklusiv koncession, dvs. rätten att köra tågtrafiken fram till år 2040, och verksamheten drivs helt och hållet på marknadsmässig grund.
På A-Train AB ser vi inte oss själva som ett transportföretag i traditionell mening. Vi ser oss istället som en förlängning av flygresan, och i den meningen är det självklart för oss att ge våra kunder samma höga service, goda komfort och omtanke som flygbolagen gör.