Spetskompetens precis när man behöver den, som dessutom är kostnadseffektiv. Fördelarna var många när Paxport gick över till en extern IT-avdelning hos QD hösten 2015.
Paxport utvecklar mjukvara för reseindustrin, vilket ställer höga krav på såväl deras interna IT-miljö som är relativt komplex, men även deras IT-miljö som står för både produkt- och tjänsteleverans. De hade tidigare en intern IT-avdelning, men insåg snart att trots kompetent personal internt var det svårt att få tillräcklig kompetens för de utmaningar de stod inför. För att täcka kompetensbehovet hade de behövt bli många fler, vilket i slutändan inte skulle bli kostnadseffektivt. Ur en strategisk synpunkt var leveransen av hela företagets IT en viktig pelare i verksamheten som behövde säkerställas. För Paxport blev valet att outsourca hela sin IT till QD naturligt.
Hur kommer det sig att ni valde Extern IT-avdelning hos QD?
- Med QD får vi tillgång till tekniska experter med kompetens i världsklass, som dessutom har erfarenhet av komplexa uppsättningar av IT-struktur som vi själva inte stått inför tidigare, säger Per Eliasson, Service Manager på Paxport. Dessutom har lösningen att outsourca hela IT-avdelningen till QD blivit väldigt kostnadseffektiv, då vi får tillgång till precis rätt support och kompetens utefter våra egna behov.
Hur gick det till?
- QD kom in direkt och tog över vår IT-struktur och inledde ett förbättringsarbete, trots en något komplicerad förvaltningsbild. De rekommenderade bra lösningar och produkter och hjälpte oss att både byta internetleverantör och flytta en del tjänster till molnet, som till exempel Office 365. Där har de verkligen visat djup kompetens om plattformen. De förändringar vi gjort har verkligen påvisat värdet av en outsourcad lösning, då det på flera sätt har effektiviserat verksamheten.
Hur upplever era medarbetare att det fungerar med QD?
- Våra medarbetare pratar ofta själva med QD Servicedesk och upplever att det fått ett väldigt trevligt och kompetent bemötande. Innan förändringen fanns det naturligtvis ett litet orosmoln kring hur det skulle bli att ha en IT-avdelning som inte längre var en avdelning på plats, det bekymret försvann dock snabbt när vi väl var igång. Trots att QD har många anställda har de lyckats behålla ett personligt bemötande i sin Servicedesk. De som arbetar där är tekniskt kunniga med stor social kompetens. Det har blivit en omtyckt kontaktyta för våra medarbetare, som känner att de kan höra av sig oavsett vilken typ av ärende det rör sig om.
Om Paxport
Paxport utvecklar mjukvarulösningar som möjliggör automatiska transaktioner mellan flygbolag och reseåterförsäljare för att höja deras effektivitet och öka deras merförsäljning. Förutom att distribuera biljettpriser och bokningar, erbjuds även extra tilläggstjänster såsom hotell, transfer, taxfree och andra reserelaterade tjänster. Med Paxports lösning kan våra kunders tjänster och produkter bli tillgängliga genom flera försäljningskanaler.
Som strategisk IATA partner driver Paxport införandet av den nya NDC standarden och hjälper flygbolag och resebolag att dra nytta av de nya möjligheterna det för med sig.
Paxport grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Stockholm samt ett kontor i Bristol, England.