Idag är vi alla beroende av det man i vardagligt tal kallar IT, både i vår fritid och vårt arbete. Vi är ständigt uppkopplade och rör oss sömlöst mellan fritid och jobb. Att i dessa tider jobba som IT-generalist och stötta upp ett helt företag och dess anställda har blivit något av ett sisyfosarbete. Det är nästintill omöjligt att hålla sig ajour och samtidigt hinna med allt som behöver göras.
1. Säkerheten i fokus
Välj en leverantör med nöjda kunder, som har fokus på din säkerhet. Som har rätt kompetens för er verksamhet och ev. risker. Fundera på hur er IT-säkerhet ser ut idag och vad framtiden kan komma att kräva. Har ni tydliga strategier? Tänk på att din leverantör ska leva upp till samma krav som dina kunder har på dig.
2. Operativ och strategisk partner
Det handlar om mer än att fixa skrivare och skapa nya lösenord. Din leverantör ska ha förmåga och kompetens att tänka några steg längre än att bara leverera drift – en bra leverantör skapar verksamhetsnytta. Resurser och tid – återkommande förbättringsmöten för både det löpande arbetet och strategiska planer. En bra leverantör kan fungera som ett bollplank för ledningsgruppen kring verksamhetsfrågor ur ett IT-perspektiv.
Tryggare med extern IT-partner
Läsvärt: Säkrare och tryggare med externt IT-partner
3. Inspiration och innovation
En bra leverantör inspirerar och informerar om framtida lösningar och hur det kommer påverka er verksamhet. Du får förslag på lösningar som ligger i linje med er verksamhet. Din leverantör ska se igenom trender och vaska ut det som har ett reelt värde.
4. Transparens
Raka rör och tydlig kommunikation. Du ska veta exakt vad din leverantör pysslar med. Din leverantör ska kunna leverera tydlig dokumentation av den lösning ni betalar dem för.
5. Engagemang
Det är ett partnerskap det här. Att det går bra för dig är förutsättningen för att det går bra för din IT-leverantör. Utan din nöjdhet och framgång har en outsourcad partner ingen funktion. En bra leverantör har verktyg för att mäta och säkerställa sina kunders nöjdhet
6. Välj en partner med rätt storlek för er
Stora leverantörer kan ofta erbjuda mycket resurser och många tjänster. De kommer sannolikt att finnas kvar om några år. Nackdelen med en stor leverantör är att engagemang och lyhördhet för just dina önskemål riskerar att vara lågt.
Är en leverantör liten så får ni fömodligen mycket uppmärksamhet och engagemang. Däremot kanske de inte mäktar med, kan ha svårt att leverera och det kan bli svårt att växa tillsammans med er.
Kan du hitta en partner som med rätt storlek för er är detta ofta det bästa. Här möts ofta ambition, engagemang, innovation och riktigt bra service.
Om QD
I över trettio år har vi på QD utmanat både IT-jättar och lokala småbolag genom att erbjuda tjänster som är skalbara, säkra och skräddarsydda. Vi ser till att din IT-kostym alltid passar.
QD – stora nog att leverera och små nog att bry sig.